I dalje ćemo biti ekonomski migranti, smanjenje cijene dizelskih goriva će samo smanjiti prijevoznu kartu za odlazak u Njemačku

I dalje ćemo biti ekonomski migranti, smanjenje cijene dizelskih goriva će samo smanjiti prijevoznu kartu za odlazak u Njemačku

Paket poreznih zakona raspravljen je u Hrvatskom saboru u četvrtak, 15. studenog. U ime Kluba HSS-a govorio je saborski zastupnik Davor Vlaović koji je kazao kako najavljene gospodarske aktivnosti nakon stupanja na snagu poreznih zakona, kojima bi cilj trebao biti porezno rasterećenje gospodarstvenika, neće biti baš kao što predložene mjere neće zadržati mlade obrazovane ljude u Hrvatskoj istaknuvši kako Zakon o PDV-u neće biti zamašnjak gospodarstva mada se baš to o tog zakona očekuje.

“Predložene mjere su samo mala promjena poreznog sustava koja neće značajnije utjecati na gospodarske aktivnosti. Predloženi zakoni bi trebali biti socijalno pravedniji da i oni koji rade za minimalac, a takvih je radnika u prosjeku najviše, osjete poboljšanja u svom kućnom budžetu, neće im se poboljšati niti kupovna moć”, kazao je Vlaović i iznio podatke o visokom poreznom opterećenju u Hrvatskoj koje je najviše u odnosu na zemlje srednje i istočne Europe, posebice ako se uspoređuje s kvalitetom javnih usluga koje su znatno niže kvalitete u odnosu na zemlje sa sličnim poreznim opterećenjem.

“Porezni teret u Hrvatskoj u odnosu na jednogodišnji BDP iznosi 38%. U Irskoj je on 23%, Austriji, Mađarskoj, Češkoj ili Sloveniji od 32-35. Visoki porezni teret je prepreka investicijama, ulaganju i osobnoj potrošnji te umanjuje konkurentnost domaćeg gospodarstva”. Za Zakon o PDV-u je rekao da bi trebao poticati rast domaće proizvodnje, posebice proizvodnje hrane što u Hrvatskoj na žalost nije slučaj jer smanjenjem PDV-a poticat će se potrošnja uvozne hrane jer domaća ponuda odnosno proizvodnja svježe i neprerađene hrane je niska i većinu hrane Hrvatska uvozi u značajnim količinama. HSS-u je načelno prihvatljivo sniženje stope PDV-a na svježe prehrambene proizvode, ali je upitno koliko će to utjecati na sniženje maloprodajnih cijena.

“Mi ćemo ovim smanjenjem PDV-a pomagati proizvođače hrane u Europi. Upitno je hoće li trgovački lanci u Hrvatskoj smanjiti maloprodajne cijene posebice kad znam da u Europi manjka poljoprivrednih proizvoda zbog klimatskim prilikama. Mislimo da bi tek smanjenje PDV-a na 5-10% na hranu imalo pozitivnih efekata na gospodarstvo i potrošnju, a nije se smjelo iz tog paketa izostaviti niti suhomesnate proizvode kako bi i naši građani mogli konzumirati kulen, a tradicija prerade i konzerviranja mesa u Hrvatskoj je velika. Mi u HSS-u smo predložili oslobađanje malih poljoprivrednih samoopskrbnih gospodarstava svih poreza jet to nema velikog utjecaja na prihode opće države, a njima pomaže. Ako se takva promjene ne dogode naši građani će i dalje po hranu odlaziti preko savskog ili nekog drugog mosta.”

Vlaović se osvrnuo na najavljeno smanjenje opće stope PDV-a 2020. godine za koje smatra kao će značajno smanjiti prihodovnu stranu proračuna, ali neće imati značajnijih efekata na gospodarski rast ili povećanje plaća u Hrvatskoj. Pozvao je ministra da još jednom razmisli o mogućnosti da taj dio prihoda ostavi jedinicama lokalne i regionalne samouprave jer će stupanjem na snagu paketa zakona koji su u raspravi prihodi jedinicama lokalne samouprave biti smanjeni za 370 milijuna kn. Zakon o trošarinama je ocijenio pozitivnim zbog vraćanja dijela trošarina poduzetnicima, posebno trošarina na dizelska goriva.

“Naša dvojba je vezana za povrat trošarina stranim poduzetnicima. Nismo mi ti koji trebaju pomagati konkurentnosti austrijskih i slovenskih prijevoznika. Zaintrigirala nas je u HSS-u najava pomoći za prijevoz građana i učenika na nerentabilnim ruralnim autobusnim linijama jer učenička karta je duplo skuplja od radničke primjerice učenička mjesečna prijevozna karta za Gundince, koju financira Ministarstvo obrazovanja, je 1320 kn, a radnička na istoj liniji 640 kn. Dolazimo do zaključka da Ministarstvo obrazovanja plaća održavanje nerentabilne linije prijevoznicima umjesto da taj ovac uloži u obrazovni standard ili plaće potplaćenih učitelja. Ruralna područja Hrvatske se moraju drugačije pomagati. Hrvatske željeznice za učenike i studente predlažu model integriranog prijevoza koji bi trebalo prihvatiti. Napominjem da prethodno smanjenje trošarina na jaka alkoholna pića, što pozdravljam, nije donijelo željeni rezultat. Voćnjaci se i dalje krče porez je još uvijek visok, a administrativne barijere još više.”

U nastavku izlaganja podsjetio je na stalnu inicijativu HSS-a za povećanje minimalne plaće barem na 5.000 kn te rekao kako je svjestan da pojedini sektori proizvodnje takvu plaću teško mogu podnijet zato poslodavce u osjetljivim proizvodnjama treba stimulirati na druge načine, kada bi se to dogodilo 75 tisuća ljudi, koji rade za minimalac, bi razmišljalo o stanku u Hrvatskoj.

“Od Zakona o porezu na dohodak smo očekivali socijalnu pravednost. Povećanjem praga oporezivanja po najvišoj stopi na 360 tisuća kuna pomaže se tek malom broju ili svega 1% posloprimaca. Porezno je trebao rasteretiti zaposlene s plaćom do 12.000 kn. Razliku u državni proračun može se nadoknaditi oporezivanjem nezakonito stečene imovine, što smo predložili, ali vi to ne želite. Zašto? Pomogli bismo učiteljima i medicinskim sestrama, a država bi se mogla nazvati socijalno pravednom. Smanjenjem poreza na promet nekretnina opet ugrožavate prihode jedinicama lokalne samouprave, a očekujete da urede stanje zemljišnih knjiga.”

Vlaović je svoje izlaganje završio prijedlozima za koje u HSS-u smatraju da mogu revitalizirati gospodarstvo i popraviti demografsku sliku Hrvatske rekavši da svu reinvestiranu dobit treba osloboditi bio kakvog poreza jer će to otvoriti radna mjesta u Slavoniji i drugim ruralnim dijelovima Hrvatske.

“Ova skupina zakona nisu reformski već samo sitne izmjene poreznih zakona koje neće donijeti promjene, izmjene nisu niti socijalno pravedne. Država treba osigurati ravnomjerni razvoj svih krajeva Hrvatske što ne čini i dalje će oni s novcem i bliže Zagrebu razvijati, a slavonska, lička ili podravska područja će još više zaostajati u razvoju i dalje ćemo biti ekonomski migranti, a smanjenje cijene dizelskih goriva će samo smanjiti prijevoznu kartu za odlazak u Njemačku”, zaključio je na kraju izlaganja HSS-ovac.

INFORMACIJEKONTAKTKARTA

HRVATSKA SELJAČKA STRANKA

Ulica kralja Zvonimira 17
HR-10000 ZAGREB
e-mail: hss@hss.hr

PODACI

OIB: 56890881647
IBAN: HR4824020061100749247
Erste&Steiermärkische Bank d.d.

TAJNIŠTVO

t: +385 1 45 53 627
t: +385 1 45 53 624
f: +385 1 45 53 631

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.