Vlaović: Učiteljima i profesorima moramo vratiti status koji zaslužuju

Vlaović: Učiteljima i profesorima moramo vratiti status koji zaslužuju

Saborski zastupnik HSS-a Davor Vlaović zatražio je stanku u Hrvatskom saboru da bi u ime Kluba zastupnika HSS-a čestitao Svjetski dan učitelja i upozorio na status učitelja i obrazovnog sustava u Hrvatskoj.

“Svim učiteljima čestitam Dan učitelja i zahvaljujem na radu i trudu koji ulažu pri odgoju generacija i njihovom doprinosu razvoju RH. Ministrica je zatražila kvalitetniji pristup obrazovanju i pozvala učitelje na suradnju, rekla je da su učitelji krvotok prijeko potrebnih promjena. U HSS-u se slažemo s tim, promjene su potrebne kao i reforma obrazovanja, a učitelj tu mora imati svoje mjesto. Učitelji su ključni za prijenos znanja i vještina učenicima i studentima. Gdje su tu učitelji? Koliko mi stvarno izdvajamo za znanost i obrazovanje u RH? Učitelji su marginalizirani, uloga u društvu im je podcijenjena, za svoj rad su potplaćeni”, rekao je Vlaović te ukazao na to kako učitelji u prosjeku rade za 6.000 kn.

“U obrazovanje ulažemo oko 3,5% BDP-a RH, što je tri puta manje od EU prosjeka. Plaća učitelja početnika je 4.972 kn, tisuću kuna ispod prosječne plaće RH, s deset godina radnog staža učitelj ima 5.899 kn. Može li kvalitetno živjeti, graditi svoju obitelj i biti motiviran za odgajanje zadovoljnih generacija?!? Pristupom kakav prema učiteljima imamo u Hrvatskoj sigurno se to ne može osigurati. Zato pozivam ministricu da provede u djelo svoju izjavu po kojoj su učitelji krvotok potrebnih promjena. Da bi krv tekla potrebno je srce, jaka pumpa koja će tjerati krv žilama, tu ulogu mora imati Ministarstvo obrazovanja i Vlada Republike Hrvatske kroz veća izdvajanja za obrazovanje i poboljšanje materijalnog statusa profesora i učitelja. Podržavamo sindikate koji traže povećanje plaća u prosvjeti za 15,2% odnosno vraćanje plaća na razinu iz 2008., godine prije ekonomske krize.

Rezultat potplaćenog i degradiranog rada argumentiraju rezultati PISA testa (Međunarodni program za procjenu znanja i vještina učenika), programa koji nije usredotočen na školske kurikule i reprodukciju usvojenih znanja, već na sposobnost učenika da primijene usvojena znanja i vještine koje će im biti neophodna za osobni razvoj, za aktivno sudjelovanje u društvenom, kulturnom i političkom životu te za uspješno pronalaženje i zadržavanje radnog mjesta.

Hrvatska je na tom testu postigla ispodprosječni rezultat, a rezultati nakon svakog trogodišnjeg ciklusa su sve slabiji. Kvalitetan obrazovni sustav danas je jedan od najvažnijih čimbenika uspješnih ekonomija. Kuda ide naša ekonomija i nije li hrvatska ekonomija rezultat neučinkovitog obrazovanja?

Naš obrazovni sustav ne ispunjava očekivanja, politički se prepucavamo oko reforme i oko toga tko će ju voditi, a ne vodimo brigu niti o učenicima niti o učiteljima. Naši učenici u školi provode samo 473 do 683 sati dok su u naprednoj Danskoj učenici u školi 1.000 do 1.200 sati godišnje. Zato je u Hrvatskoj sve veći broj učenika kojima sudjelovanje u procesu poučavanja i učenja u službenom obrazovnom sustavu nije dovoljno za zadovoljenje osobnih želja ili ostvarenje minimalnih zahtjeva koje sustav postavlja pred njih. U Hrvatskoj između 54 i 56% srednjoškolaca pohađa privatne instrukcije da bi mogli biti konkurentni.

Moram odustati od lijepih poruka, učiteljima i profesorima moramo vratiti status koji zaslužuju kako bi imali volju i energiju za poučavanje djece koja će posti konkurentna, zapošljiva i koja će ostati živjeti u Hrvatskoj”, zaključio je svoju raspravu Vlaović.

INFORMACIJEKONTAKTKARTA

HRVATSKA SELJAČKA STRANKA

Ulica kralja Zvonimira 17
HR-10000 ZAGREB
e-mail: hss@hss.hr

PODACI

OIB: 56890881647
IBAN: HR6523600001101314696
SWIFT: ZABAHR2X

TAJNIŠTVO

t: +385 1 45 53 627
t: +385 1 45 53 624
f: +385 1 45 53 631

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.